Управління соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації повідомляє таке.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.07.2018 № 548 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України». Зокрема, зазначеною постановою внесено зміни до Порядку
надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Відтепер, грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації, та які взяті на облік в управлінні соціального захисту населення, з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Крім того, за рішенням комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, утвореної районої адміністраціей, грошова допомога може надаватися внутрішньо переміщеним особам з інвалідністю, їх дітям, дітям з інвалідністю та особам, що здійснюють за ними догляд, які перемістилися з населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, і не мають можливості повернутися до попереднього місця проживання.
Особам працездатного віку, яким виплату грошової допомоги було припинено відповідно до п.7 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, грошова допомога не призначається, крім осіб, які після припинення виплати грошової допомоги втратили працездатність.
Грошова допомога не призначається на члена сім’ї:
- який перебуває на повному державному утриманні в будинку дитини, дитячому будинку, дитячому будинку-інтернаті, психоневрологічному інтернаті, будинку-інтернаті для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, спеціальному будинку-інтернаті системи соціального захисту населення;
- який перебуває на повному державному утриманні в школі-інтернаті, закладі спеціалізованої освіти військового (військово-спортивного) профілю;
- який відбуває покарання в місцях позбавлення волі
- зняття з обліку внутрішньо переміщеної особи;
- виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги;
- у разі смерті внутрішньо переміщеної особи.
Управління соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації інформує:
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 р. № 197 «Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських та міжміських маршрутах» (далі – Постанова) затверджено Порядок надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських (крім залізничного та річкового транспорту) та міжміських маршрутах за рахунок відповідних місцевих бюджетів.
Управлінням надано органам місцевого самоврядування розрахунки сум необхідних для здійснення щомісячної готівкової виплати.
Органи місцевого самоврядування прийняли рішення у 2018 році надавати пільги з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах у безготівковій формі.
Нові правила отримання житлової субсидії на 2018 рік
Хто має право на отримання комунальної субсидії в 2018 році?
За законодавством України право на отримання державної субсидії мають сім’ї, чиї витрати на оплату житлово-комунальних послуг (в межах встановлених норм споживання та з урахуванням пільг) перевищують розмір обов’язкового відсотка платежу. Сума платежу для кожного домогосподарства визначається індивідуально і залежить від сукупного доходу сім’ї.
Постановою Кабінету Міністрів № 319 від 27.04.2016 внесено зміни до порядку надання пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг. Одним з нововведень уряду є пропозиція тимчасової відміни пільг на квартиру. Таким чином, на період отримання субсидії громадянам, які мають пільги на оплату житлово-комунальних послуг, вони нараховуватися не будуть. Проте, розрахунок субсидії буде проводитися з урахуванням пільг на сплату послуг і обсяг обов’язкового платежу за послуги ЖКГ буде залежати виключно від доходів сім’ї.
Житлово-комунальна субсидія оформляється на одного з зареєстрованих членів домогосподарства (сім’ї), на ім’я якого відкрито особові рахунки на оплату комунальних послуг. Решта членів домогосподарства для призначення субсидії повинні підтвердити свою згоду на доступ і обробку персональних даних. Квартиронаймачі, які сплачують комунальні послуги відповідно до договору оренди, також мають право на надання субсидії.
Право на отримання субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива надається тим громадянам, чиє житло не забезпечується електро-, тепло- або газопостачанням для обігріву. При цьому, якщо житлові приміщення опалюються одночасно декількома способами (теплова енергія та / або природний газ і / або електроенергія), субсидія призначається і виплачується тільки на один вид палива.
Хто не має права на комунальну субсидію?
Внаслідок оновлення урядової програми надання доплат на сплату комунальних платежів, призначення житлової субсидії відбувається з урахуванням майнового стану здобувача.
Через нові правила нарахування житлово-комунальних компенсацій в 2018 році, право на отримання субсидії втратили наступні категорії громадян:
орендодавці, які не задекларували доходи від здачі майна в оренду
особи, які вчинили одноразову покупку або оплатили послуги вартістю понад 50 тисяч гривень
володарі автомобілів, з дня випуску яких пройшло менше 5 років. Виняток становлять мопеди або машини, видані соцорганами
особи, які протягом 12 місяців перед зверненням за субсидією отримали спадщину або іншим законним спосіб набули право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб
боржники з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума двомісячної заборгованості яких перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян
власники житлових приміщень з великою квадратурою: площа квартири перевищує 120 кв. метрів, а будинку — 200 кв. м. Обмеження не поширюється на дитячі будинки сімейного типу, прийомні та багатодітні сім’ї
особи працездатного віку, які не працюють, не навчаються і не перебувають на обліку в Центрі зайнятості як безробітні. Таким громадянам органи УПтаСЗН автоматично зараховують в дохід три прожиткові мінімуми, що істотно знижує ймовірність нарахування субсидії
На які послуги і в якому обсязі поширюється субсидія?
Відповідно до програми житлових субсидій, держава відшкодовує витрати на оплату користування житлом та комунальних послуг (тепло-, газо-, водопостачання, водовідведення, електроенергії, вивезення побутового сміття та рідких нечистот). Крім того, один раз на рік, для сімей, які використовують для опалення тверде паливо, а для приготування їжі скраплений газ, надається грошова субсидія на їх купівлю (Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива).
Постановою Кабінету Міністрів України №409 від 06.08.2014 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» прийняті єдині для всієї України норми житла та споживання комунальних послуг, на які може бути призначена субсидія. Ознайомитися з вищевказаними стандартами на 2018 рік можна нижче.
Уточнення! Кабмін переглянув соціальні нормативи споживання житлово-комунальних послуг для надання пільг і субсидій. Зокрема, для сімей, що складаються з 1-2 непрацездатних осіб (в тому числі пенсіонерів), соціальна норма житла, на яку надається субсидія була збільшена з 49 кв. м. до 75 квадратних метрів на домогосподарство (Постанова Кабінету Міністрів України № 300 від 26.04.2017).
Як отримати житлово-комунальну субсидію в 2018 році?
Процедура оформлення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг здійснюється структурним підрозділом з питань соціального захисту населення (соцзабез) за місцем реєстрації заявника (орендарі — за місцем проживання). Призначення субсидії здійснюється на підставі заяви та декларації. Документи можуть бути подані особисто або надіслані поштою. Крім того, в Україні працює система онлайн-оформлення субсидій.
Вам буде потрібен наступний перелік документів для отримання субсидії (оновлений список):
заява на субсидію
при наймі житла — договір оренди
декларація про доходи
На який термін призначається житлова субсидія?
Комунальна субсидія надається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців і розраховується:
на неопалювальний сезон — з 1 травня по 30 вересня
на опалювальний сезон — з 1 жовтня по 30 квітня
Для орендарів житла (квартирантів) правила отримання субсидії дещо інші. Відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг здійснюється за наявності договору найму (оренди). Субсидія надається до кінця місяця, в якому закінчується термін дії договору оренди, але не більше, ніж на 1 рік. Автоматичного переоформлення субсидії для квартирантів не передбачено і для подальшого отримання компенсації на сплату ЖКГ орендарю необхідно особисто звернутися в УПтаСЗН.
Для домогосподарств, які використовують природний газ / електроенергію для індивідуального опалення, розмір субсидії на опалювальний сезон розраховується з 16 жовтня по 15 квітня включно.
У деяких випадках субсидія може бути призначена за минулий період. Зокрема, при зверненні протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону субсидія призначається з початку такого сезону. Подібна норма діє і відносно громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах, субсидія їм може бути призначена з дня виникнення відповідного права, але не більше ніж за 6 місяців до звернення за субсидією.
При відсутності змін в родині перерахунок субсидій здійснюється автоматично і не вимагає додаткового звернення до органів соцзахисту. Однак основним моментом для збереження житлової субсидії є своєчасне погашення своєї частини платежу за послуги ЖКГ. А з 1 травня 2017 року термін дії субсидії на наступний період не продовжується, якщо у громадян є двомісячний борг по оплаті комуналки.
Перепризначення житлової субсидії на наступний опалювальний (неопалювальний) сезон для деяких категорій субсидіантів здійснюється виключно після надання нових заяв і декларацій. Зокрема, це:
внутрішньо переміщені особи. Для оформлення субсидії ВПО більше не потрібно подавати договір найму житла, підставою для нарахування компенсації є акт обстеження матеріально-побутових умов сім’ї
громадяни, які звертаються за грошовими виплатами на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива
сім’ї, в яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб в попередньому сезоні менша, ніж кількість прописаних
Увага! При розрахунку сукупного доходу сім’ї не враховується державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також допомога внутрішньо переміщеним особам. Решта видів соціальних виплат (в тому числі стипендія) підлягають обліку.
Для приватних підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, сукупний дохід (незалежно від отриманого прибутку) за кожен місяць розраховується за таким принципом:
платники єдиного податку 1 групи — зараховується дохід на рівні мінімальної заробітної плати, встановленої Кабміном
платники єдиного податку 2 групи — два розміри мінімальної зарплати
платники єдиного податку 3 групи — три розміри мінімальної зарплати
.
Кабінет Міністрів України вніс зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій. Згідно з нововведеннями, при призначенні безоплатної компенсації на оплату ЖКГ до сукупного доходу громадян тепер не будуть зараховуватися:
вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок
вартість протезно-ортопедичних виробів та засобів реабілітації
суми регресних виплат (відшкодування шкоди за ушкодження здоров’я працівника)
Ще одним нововведенням КМУ при призначенні субсидії на 2018 рік є послаблення пенсіонерам. Змінено систему обліку доходів, тепер непрацюючі пенсіонери будуть оформляти житлову субсидію за новими правилами. Замість сукупного доходу за попередній рік, при розрахунку компенсації їм буде враховуватися дохід тільки за попередній перед зверненням місяць.
Як отримати субсидію тільки на фактично проживаючих мешканців?
Розгляд комісією питання про нарахування субсидії на фактичну кількість людей, які проживають в квартирі (будинку), здійснюється на підставі письмової заяви субсидіанта з відповідним проханням. При цьому, в декларації вказується повний склад зареєстрованих мешканців, але з позначкою «не проживають» навпроти відсутніх членів сім’ї.
На підставі цих документів, а також довідки, що підтверджує факт непроживання конкретної особи за цією адресою, соціальний інспектор перевіряє матеріально-побутові умови і складає акт. За результатами перевірки співробітниками УСЗН готується подання на Комісію, рішення якої є обов’язковим до виконання ЖКГ.
Таким чином, цілком реально отримати через комісію постанову про нарахування плати за послуги ЖКГ тільки на проживаючих у квартирі людей (наприклад, не на 4 прописаних, а на 2 реально проживаючих). І доходи для розрахунку субсидії також будуть братися тільки на тих осіб. які фактично мешкають у приміщені.
Уточнення!Винесення такого рішення жодним чином не впливає на прописку громадян, відсутніх за зареєстрованим місцем проживання. Вони як і раніше будуть прописані за старою адресою, але на період їх відсутності плата за комунальні послуги нараховуватися їм не буде.
Про які зміни в сім’ї необхідно повідомити в соцзабез?
Відповідно до закону, одержувач субсидії зобов’язаний повідомити орган соціального захисту населення про будь-які зміни в родині, будь то зміни в складі мешканців, соціального статусу, джерела доходів, модифікації переліку одержуваних ЖКГ послуг або умов їх надання, а також про придбання товару або оплати послуг на суму понад 50 000 гривень. Інформування органу соцзахисту про зміни, що сталися відбувається у встановлений Законом термін (один місяць), шляхом подання відповідних документів. У разі зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб подаються також нові заява та декларація.
Чи проводиться перерахунок субсидії при підвищенні вартості комунальних послуг?
Відповідно до пункту 14 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, перерахунок субсидії в межах установленого терміну її призначення здійснюється без звернення громадян у випадках:
зміни цін і тарифів на послуги ЖКГ
встановлення нової дати початку (закінчення) опалювального періоду
встановлення КМ нового розміру частки витрат громадян на оплату ЖКГ
зміни соціальної норми житла та нормативів користування комунальними послугами
«Розміри разової грошової допомоги до 5 травня у 2018 році»
Управління соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації інформує: Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 14 березня 2018 року № 170 «Деякі питання виплати у 2018 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань».
Згідно з прийнятим Урядом рішенням виплату щорічної разової грошової допомоги, до 5 травня у 2018 році передбачено у таких розмірах:
1) особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 14 років), в’язням концентраційних таборів, гетто та інших місць примусового тримання, визнаним особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин:
І групи – 3685,00 гривень,
ІІ групи – 3265,00 гривень,
ІІІ групи – 2845,00 гривень,
2)учасникам бойових дій та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 18 років), в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків – 1265,00 грн;
3) особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною – 3685,00 грн;
4) членам сімей загиблих та дружинам (чоловікам) померлих інвалідів війни, дружинам (чоловікам) померлих учасників бойових дій, учасників війни і жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин, які не одружилися вдруге – 630,00 грн;
5) учасникам війни та колишнім в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, особам, які були насильно вивезені на примусові роботи, дітям партизанів, підпільників, інших учасників боротьби з націонал-соціалістичним режимом у тилу ворога – 525,00 грн.
За додатковою інформацією необхідно звертатись до управління соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації за адресою: пров. Каштановий, 5, кабінет № 4, сектор персоніфікованого обліку т. 3-01-10.
Показники вартості твердого палива та скрапленого газу для надання пільг і житлових субсидій на 2018 рік
Управління соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації повідомляє, що постановою Кабінету Міністрів України від 01.12.2017р. № 906 "Про внесення змін у додатку 1 і 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017р. № 411 » уточнено основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2018 – 2020 роки за трьома сценаріями, у тому числі індекс споживчих цін, з урахуванням актуалізованої інформації щодо поточної економічної ситуації, актуалізації уряду припущень, що враховують вплив зовнішніх та внутрішніх чинників.
За інформацією Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, сценарій 1 Прогнозу було покладено в основу Державного бюджету України на 2018 рік.
З урахуванням зазначеного при розрахунках граничних показників вартості твердого палива і скрапленого газу для надання пільг і субсидій застосовується показник індексу споживчих цін на рівні 109 відсотків.
Таким чином, вартість твердого палива і скрапленого газу при наданні пільг та субсидій населенню у 2018 році становить :
тверде паливо – 2424,16 грн. за 1 тонну;
скраплений газ – 242,42 грн. за 1 балон ( 21 кілограм ).
Розрахунок розміру пільг для придбання твердого палива і скрапленого газу громадянам, які мають право на 50 % або 75 % знижку проведено виходячи з величини вартості з урахуванням сотої долі одиниці, а саме :
2424,16 х 50 % = 1212,08 грн. – для придбання твердого палива;
242,24 грн. х 50% = 121,21 грн. – для придбання скрапленого газу;
2424,16 х 75 % = 1818,12 грн. – для придбання твердого палива;
242,24 грн. х 75% = 181,82 грн. – для придбання скрапленого газу.
Більш детальну інформацію ви можете отримати в управлінні соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації або за телефоном : 3 01 10
Соціальний захист сімей з дітьми
в Миколаївській області діє система надання соціальної допомоги, яка включає в себе державні допомоги, що надаються за рахунок Державного Бюджету України. Це державна допомога сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам та тимчасова допомога.
Державна допомога сім’ям з дітьми є гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми.
Законом України "Про державну допомогу сім’ям з дітьми" передбачено такі види державної допомоги сім’ям з дітьми:
допомога у зв’язку з вагітністю та пологами;
допомога при народженні дитини;
допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;
допомога на дітей одиноким матерям;
допомога при усиновленні дитини.
Виходячи з встановлених розмірів прожиткових мінімумів з 1 січня 2018 року розміри державної допомоги наступні:
Допомога у зв’язку з вагітністю та пологами: - з 01.01.18р. – 440,5 грн., з 01.07.18- 460,25 грн. та з 01.12.17 - 480,25 грн. на місяць ;
Допомога при народженні дитини: – 41280,0 грн.
Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, надається у розмірі, що дорівнює різниці між двома прожитковими мінімумами для дитини відповідного віку та середньомісячним розміром одержуваних на дитину аліментів, стипендії, допомоги та пенсії за попередні 12 місяців;
- на дітей віком до 6 років: з 01.01.18. – 2984,0 грн., з 01.07.18-3118,0 грн., з 01.12.18 – 3252,0 грн.
- на дітей віком від 6 до 18 років: з 01.01.18. – 3720,0 грн., з 01.07.18 – 3888,0 грн., з 01.12.18 – 4054,0 грн.
Допомога на дітей одиноким матерям надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Прожиткові мінімуми:
- на дітей віком до 6 років: з 01.01.18. – 1492,0 грн., з 01.07.18 – 1559,0 грн., з 01.12.18 – 1626,0 грн.
- на дітей віком від 6 до 18 років: з 01.01.18. – 1860,0 грн., з 01.07.18 – 1944,0 грн., з 01.12.18 – 2027,0 грн.
Допомога при усиновленні дитини: - 41280,0 грн.
Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам
Право на державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства мають діти-інваліди віком до 18 років.
Державна соціальна допомога на дітей-інвалідів призначається у таких розмірах:
- для дітей-інвалідів до 6 років, підгрупи А, з надбавкою на догляд – з 01.01.18. – 2508,4 грн., з 01.07.18 – 2575,4 грн., з 01.12.18 – 2673,9 грн.
- для дітей-інвалідів до 6 років з надбавкою на догляд – з 01.01.18 – 1762,4 грн., з 01.07.18 – 1795,9 грн., з 01.12.18 – 1860,9 грн.
- для дітей-інвалідів від 6 до 18 років, підгрупи А, з надбавкою на догляд – з 01.01.18 – 2876,4 грн., з 01.07.18 – 2960,4 грн., з 01.12.18 – 3074,9 грн.
- для дітей-інвалідів від 6 до 18 років з надбавкою на догляд – з 01.01.18 – 1946,4 грн., з 01.07.18 – 1988,4 грн., з 01.12.18 – 2061,4 грн.
- інвалідам з дитинства 1 групи підгрупи А з надбавкою на догляд – з 01.01.18 – 2876,4 грн., з 01.07.18 – 2960,4 грн., з 01.12.18 – 3074,9 грн.
- інвалідам з дитинства 1 групи підгрупи Б з надбавкою на догляд – з 01.01.18 – 2178,0 грн., з 01.07.18 – 2178,0 грн., з 01.12.18 – 2245,5 грн.
- інвалідам з дитинства 2 та 3 групи – з 01.01.18. – 1452,0 грн., з 01.07.18 - 1452,0 грн., з 01.12.18 – 1497,0 грн.
Розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати на 2018рік, грн.
Вид соціальної гарантії
|
з 1
січня
|
з 1 липня
|
з 1 грудня
|
Прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць
|
1700
|
1777
|
1853
|
для дітей віком до 6 років
|
1492
|
1559
|
1626
|
для дітей віком від 6 до 18 років
|
1860
|
1944
|
2027
|
для працездатних осіб
|
1762
|
1841
|
1921
|
для осіб, які втратили працездатність
|
1373
|
1435
|
1497
|
Мінімальна заробітна плата
|
3723
|
|
|
Пенсійнезабезпечення
В Україні з 1 жовтня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» що передбачає низку змін у пенсійному забезпеченні.
З 1 жовтня 2017 року :
- проведено перерахунок пенсій всім пенсіонерам із застосуванням середнього показника заробітної плати в Україні в розмірі 3 764 грн.
- при проведенні перерахунків застосовували новий показник прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність в розмірі 1452 грн.
- застосовували показник величини оцінки одного року стажу в розмірі один відсоток.
Даний перерахунок проведено в автоматизований спосіб, без звернення до органів Пенсійного фонду.
Розмір підвищення пенсій розраховано індивідуально для кожного пенсіонера залежно від його заробітку, який він отримував, і його страхового стажу.
Доплати пенсіонерам виплачено вже у жовтні.
Запроваджено гнучкий коридор пенсійного віку.
З 1 січня 2018 року право на пенсію у 60 років чоловіки мают при наявності стажу не менше 25 років. За жінками зберігається вікова градація виходу на пенсію, передбачена ст. 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Вже з 2018 року це стосуватиметься жінок у віці 58, 6 років.
Діапазон необхідного стажу щороку збільшуватиметься на 12 місяців до досягнення 35 років у 2028 році.
З 1 січня 2018 року особи, які мають стаж від 15 до 25 років будуть мати право виходу на пенсію у 63 роки.
В період до досягнення необхідного пенсійного віку особа може отримувати соціальну допомогу в органах соціального захисту.
Також Законом передбачено скасування обмеження у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам. Відміняється зменшення розміру пенсій жінкам, які скористалися правом виходу на пенсію у 55 років. Їм було відновлено це право при досягненні пенсійного віку з додаванням періоду, коли вони достроково вийшли на пенсію.
Умови пенсійного забезпечення в 2018 році визначаються з урахуванням прийнятих Верховною Радою України минулого року законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 11.10.2017 №2148 (далі – Закон №2148) та «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 07.12.2017 №2246-VIII.
1. Мінімальний розмір пенсії за віком
Згідно з статтею 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»від 09.07.2003 р. №1058 (далі – Закон № 1058)мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється при наявності страхового стажу не менше у чоловіків – 35 років, у жінок – 30 років, на рівні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» прожитковий мінімум для зазначеної категорії осіб становить: з 1 січня 2017 року – 1373 грн; з 1 липня 2017 року – 1435 грн; з 1 грудня 2017 року – 1497 грн. Проте, відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2148, з 1 жовтня 2017 року при призначенні та перерахунку пенсій застосовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлений на 1 грудня 2017 року Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», збільшений на 79 грн, тобто 1 452 грн. Враховуючи, що зазначений показник вищий за розмір прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, встановлений з 1 січня 2018 року, то мінімальний розмір пенсії за віком з 1 січня 2018 року становить 1452 грн. і збільшиться лише з 1 грудня 2018 року до 1 497 грн. Згідно з частиною другою статті 28 Закону №1058 набирає чинності норма про те, що з 1 січня 2018 року для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі 40% мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Оскільки, мінімальний розмір заробітної плати з 1 січня 2018 року становить 3723 грн., то відповідно мінімальний розмір пенсії для зазначеної категорії пенсіонерів становитиме 1489,20 грн.
Слід нагадати, що з 1 жовтня 2017 року з урахуванням величини 1452 грн підвищено мінімальний розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 28 Закону №1058, а також підвищення до пенсій за понаднормовий стаж непрацюючим пенсіонерам. Пенсіонерам, які працюють (провадять діяльність, пов’язану з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування), після звільнення з роботи або припинення такої діяльності пенсія перераховуватиметься з урахуванням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом на дату звільнення з роботи або припинення такої діяльності.
2. Максимальний розмір пенсії
До 31 грудня 2017 року розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) обмежувався максимальним розміром на рівні 10740 гривень.
З 1 січня 2018 року розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. За інформацією Пенсійного фонду України максимальний розмір пенсії з 1 січня становить – 13 730 грн; з 1 липня 2017 року становитиме - 14 350 грн; з 1 грудня 2017 року – 14 970 грн.
Зазначене обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», тобто до 1 жовтня 2011 року.
3. Обчислення страхового стажу
Загальний порядок обчислення страхового стажу не змінюється. Зокрема, з 1 січня 2004 року до страхового стажу для призначення пенсій зараховуються періоди роботи (інша діяльність), за які були сплачені до Пенсійного фонду України щомісяця в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Неповний місяць роботи зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Мінімальний страховий внесок обчислюється виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, визначеної законодавством. З 1 січня 2018 року мінімальна заробітна плата становить 3 723 грн, відповідно мінімальний страховий внесок складає 819,06 грн. (3723 х 22%).
Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей місяць зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови здійснення доплати до суми страхових внесків таким чином, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою за мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж починаючи із 1 січня 2004 року обчислюється за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку — на підставі документів (трудової книжки, диплому про навчання, військового квитка
тощо) та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Законом № 2148 внесено окремі зміни до порядку обчислення страхового стажу, зокрема:
1) час перебування на інвалідності у зв’язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховуватиметься лише до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах (раніше зазначений період зараховувався також до страхового стажу для призначення пенсії за віком);
2) у разі, якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу відповідно до Закону №1058, страховий стаж обчислюватиметься на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків;
3) частиною п’ятою статті 10 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» передбачено, що договором про добровільну участь може бути передбачена одноразова сплата особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню (у т. ч. за період з 1 січня 2004 р. по 31 грудня 2010 р.). Сума сплаченого єдиного внеску за кожний місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору (у 2018 році – 819,06 грн), помножений на коефіцієнт 2 (1 638,12 грн (819,06 грн х 2 )). В усіх випадках ця сума не може бути більшою за суму єдиного внеску, обчисленого виходячи з максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої на дату укладення договору (12 285,9 грн (55 845 грн х 22%);
4) для визначення права на пенсію за віком до страхового стажу зараховуються періоди:
- ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування: з 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року включно, що підтверджуються довідкою про реєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності; з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру (крім випадків звільнення від сплати єдиного внеску);
- проходження військової служби по 31 грудня 2017 року включно;
- перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами з 1 січня 2004 року по 30 червня 2013 року включно;
- перебування у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку з 1 січня 2004 року до часу запровадження сплати страхових внесків за жінок, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, тобто по 31 грудня 2004 року.
Періоди зазначеної діяльності враховуються при визначенні права на пенсію у разі, якщо у особи на момент досягнення пенсійного віку недостатньо наявного страхового стажу. Якщо наявного страхового стажу достатньо, такі періоди діяльності до страхового стажу, що дає право на пенсію, не зараховуються.
Наприклад, у особи на момент досягнення пенсійного віку у 2018 році є 20 років підтвердженого страхового стажу. Крім того, 10 років вона займалася веденням підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, які не враховано до страхового стажу. У наведеному випадку, для набуття особою права на пенсію, буде враховано необхідні для призначення пенсії у 2018 році 25 років страхового стажу (20 років наявних та 5 років недостатніх). Щодо розміру пенсії, то він визначатиметься виходячи із наявних 20 років страхового стажу.
Формула розрахунку коефіцієнта страхового стажу визначена ст. 25 Закону №1058 і не змінилася. При призначенні (перерахунку) пенсій у 2018 році величина оцінки одного року страхового стажу становить 1 % (замість 1,35%). При цьому, як і раніше, коефіцієнт страхового стажу визначається із заокругленням до п’яти знаків після коми і не може перевищувати 0,75, а з урахуванням страхового стажу у шкідливих і важких умовах праці за Списком № 1 - 0,85.
Наприклад, страховий стаж особи становить 42 роки 4 місяці 15 днів (508 міс.). Коефіцієнт страхового стажу складе: 0,42333 = ((508 міс х 1%): 1200). Якщо припустити, що у зазначеної особи є стажу у шкідливих і важких умовах праці за Списком №1, наприклад, тривалістю 17 років (204 міс.), коефіцієнт страхового стажу складе: 0,59333 = ((712 міс х 1%): 1200).
4. Обчислення заробітку
Як і раніше, при обчисленні пенсії враховується заробітна плата за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року по місяць включно, який передує моменту звернення за призначенням пенсії, на підставі даних, що містяться у системі персоніфікованого обліку.
За бажанням особи, яка звертається за призначенням пенсії, додатково враховується заробітна плата за будь-які 60 календарних місяці страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, за умови, що така заробітна плата підтверджується первинними документами.
У разі, якщо страховий стаж особи починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 1 липня 2000 року.
При визначенні індивідуального коефіцієнта заробітної плати заробіток (дохід) особи за кожен календарний місяць ділиться на середню заробітну плату в Україні за відповідний період. Сума щомісячних коефіцієнтів заробітної плати, поділена на їх кількість, становитиме індивідуальний коефіцієнт заробітної плати особи (показник із п’ятьма знаками після коми), який застосовуватиметься при визначенні розміру пенсії.
5. Порядок обчислення розміру пенсії
Порядок обчислення пенсії з 01 січня 2018 року не змінився, але має певні особливості.
При призначенні пенсії з 1 січня по 31 грудня 2018 р. застосовується показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2016- 2017 роки із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу 1 %.
Виходячи із досвіду попередніх років, зазначений показник середньої заробітної плати буде визначений, орієнтовно, у березні цього року. Пенсії, звернення за призначенням яких надійшли протягом січня – березня цього року, призначатимуться із застосуванням показника заробітної плати, який застосовувався у минулому році (3 764 грн). У подальшому зазначені пенсії буде автоматично перераховано із застосуванням показника середньої зарплати, який застосовуватиметься при призначенні пенсій у 2018 році, із проведенням відповідної доплати недоодержаного розміру пенсії.
6. Умови виходу на пенсію
Умови призначення пенсії за віком визначено ст. 26 Закону №1058. Так, частиною першою зазначеної статті передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення 60-річного віку.
Зміни щодо пенсійного віку жінок, які народилися до 1 квітня 1961 року, не вносилися, тому жінки, які народилися:
- з 1 жовтня 1959 р. по 31 березня 1960 р., виходитимуть на пенсію після досягнення 58 років 6 місяців;
- з 1 квітня 1960 р. по 30 вересня 1960 р. - у 59 років;
- з 1 жовтня 1960 р. по 31 березня 1961 р. - у 59 років 6 місяців.
Жінки, які народилися після 1 квітня 1961 року виходитимуть на пенсію, як і чоловіки, після досягнення 60 років.
Відповідно до частини першої статті 26 зазначеного Закону, починаючи з 1 січня 2018 р. право на призначення пенсії за віком після досягнення 60-річного віку (жінки – віку, зазначеного вище) мають особи за наявності такого страхового стажу:
- з 1 січня 2018 р. по 31 грудня 2018 р. - не менше 25 років;
- з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - не менше 26 років;
- з 1 січня 2020 р. по 31 грудня 2020 р. - не менше 27 років;
- з 1 січня 2021 р. по 31 грудня 2021 р. - не менше 28 років;
- з 1 січня 2022 р. по 31 грудня 2022 р. - не менше 29 років;
- з 1 січня 2023 р. по 31 грудня 2023 р. - не менше 30 років;
- з 1 січня 2024 р. по 31 грудня 2024 р. - не менше 31 року;
- з 1 січня 2025 р. по 31 грудня 2025 р. - не менше 32 років;
- з 1 січня 2026 р. по 31 грудня 2026 р. - не менше 33 років;
-з 1 січня 2027 р. по 31 грудня 2027 р. - не менше 34 років;
- починаючи з 1 січня 2028 р. - не менше 35 років.
У разі відсутності починаючи з 1 січня 2018 р. страхового стажу, передбаченого частиною першою статті 26 зазначеного Закону, право на
призначення пенсії за віком після досягнення 63-річного віку мають особи за наявності страхового стажу, передбаченого частиною другою статті 26 зазначеного Закону:
- з 1 січня 2018 р. по 31 грудня 2018 р. - від 15 до 25 років;
- з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - від 16 до 26 років;
- з 1 січня 2020 р. по 31 грудня 2020 р. - від 17 до 27 років;
- з 1 січня 2021 р. по 31 грудня 2021 р. - від 18 до 28 років;
- з 1 січня 2022 р. по 31 грудня 2022 р. - від 19 до 29 років;
- з 1 січня 2023 р. по 31 грудня 2023 р. - від 20 до 30 років;
- з 1 січня 2024 р. по 31 грудня 2024 р. - від 21 до 31 року;
- з 1 січня 2025 р. по 31 грудня 2025 р. - від 22 до 32 років;
- 1 січня 2026 р. по 31 грудня 2026 р. - від 23 до 33 років;
- з 1 січня 2027 р. по 31 грудня 2027 р. - від 24 до 34 років;
- починаючи з 1 січня 2028 р. — від 25 до 35 років.
У разі відсутності починаючи з 1 січня 2019 р. страхового стажу, передбаченого частинами першою і другою зазначеної статті, право на призначення пенсії за віком мають особи після досягнення 65-річного віку за наявності страхового стажу передбаченого частиною третьою статті 26 зазначеного Закону:
- з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - від 15 до 16 років;
- з 1 січня 2020 р. по 31 грудня 2020 р. - від 15 до 17 років;
- з 1 січня 2021 р. по 31 грудня 2021 р. - від 15 до 18 років;
- з 1 січня 2022 р. по 31 грудня 2022 р. - від 15 до 19 років;
- з 1 січня 2023 р. по 31 грудня 2023 р. - від 15 до 20 років;
- з 1 січня 2024 р. по 31 грудня 2024 р. - від 15 до 21 року;
- з 1 січня 2025 р. по 31 грудня 2025 р. - від 15 до 22 років;
- з 1 січня 2026 р. по 31 грудня 2026 р. - від 15 до 23 років;
- з 1 січня 2027 р. по 31 грудня 2027 р. - від 15 до 24 років;
- починаючи з 1 січня 2028 р. — від 15 до 25 років.
У разі відсутності починаючи з 1 січня 2018 р. необхідного страхового стажу на дату досягнення віку, передбаченого частинами першою – третьою цієї статті, пенсію за віком може бути призначено після набуття особою страхового стажу, визначеного частинами першою – третьою цієї статті на дату досягнення відповідного віку.
Наявність страхового стажу, передбаченого частинами першою – третьою цієї статті, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення особою відповідного віку та не залежить від наявності страхового стажу на дату звернення за призначенням пенсії.
Норма, якою передбачено призначення пенсії за віком у разі наявності 40 і більше календарних років страхового стажу незалежно від віку набирає чинності з 1 січня 2028 року.
Отже, у 2018 році правом на пенсію за віком користуються особи, які досягли: 60 років, за наявності у них не менше 25 років страхового стажу; 63 років, за умови, що вони мають страхового стажу від 15 до 25 років.
7. Індексація пенсій
Індексація пенсій здійснюватиметься відповідно до Закону №1058. Більше не застосовується загальний порядок індексації доходів населення. У 2018 році індексація пенсій не передбачається.
Починаючи з 2019 року проводитиметься щорічне підвищення (індексація) пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії. Розмір, дата та порядок такого збільшення визначатимуться в межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України.
8. Перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам
Пенсіонери, які після призначення (перерахунку) пенсій продовжували працювати та набували не менше 24 місяців страхового стажу, як правило, через кожні два роки звертаються до територіальних управлінь Пенсійного фонду України із заявою для проведення відповідного перерахунку пенсії. Починаючи з 1 квітня 2018 року щороку органи Пенсійного фонду проводитимуть автоматично (без додаткового звернення) зазначений перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок, набули права на проведення перерахунку, тобто мають не менше 24 місяців страхового стажу. Зазначений перерахунок провадитиметься на найбільш вигідних для пенсіонера умовах, тобто з урахуванням стажу після призначення (перерахунку) пенсії, або з урахуванням стажу та заробітної плати після призначення (перерахунку) пенсії. При цьому, такий перерахунок, як і раніше, не проводиться пенсіонерам, які отримують пенсію за вислугу років на умовах, передбачених Законом України «Про пенсійне забезпечення», та які не досягли пенсійного віку.
9. Поновлення розміру пенсії жінкам, яким призначено пенсію достроково
До 1 січня 2015 року непрацюючі жінки користувалися правом дострокового виходу на пенсію після досягнення ними 55-річного віку при наявності не менше 30 років страхового стажу. Розмір пенсії, призначеної на зазначених підставах, зменшувався протягом всього періоду її отримання на 0,5% за кожен повний чи неповний місяць дострокового виходу на пенсію.
З 1 жовтня 2017 р. набрали чинності зміни до п. 72 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону №1058 відповідно до яких, зазначене зменшення розміру пенсії за віком застосовується протягом періоду до досягнення віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, та протягом періоду, який дорівнює кількості повних та неповних місяців дострокового виходу на пенсію після досягнення жінкою віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону. Наприклад, жінка, 12 червня 1959 року народження. Відповідно до статті 26 Закону пенсія за віком має призначатися при досягненні 58 років, проте за поданою заявою пенсія була призначена достроково при досягненні 55 років, тобто на 3 роки раніше із зниженням розміру пенсії на 18 % (36 міс. х 0,5%). Виходячи із внесених до Закону змін, при досягненні 61 року (тобто через три роки після досягнення нею пенсійного віку) пенсія буде перерахована і виплачуватися в повному розмірі.
При цьому, розмір зазначеної пенсії не може бути меншим ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлений законом, що з 1 січня 2018 року становить 1452 грн.
10. Призначення пенсій за вислугу років
Правом на пенсію за вислугу років користуються артисти театрально-концертних та інших видовищних закладів, підприємств і колективів за наявності стажу творчої діяльності від 20 до 35 років за переліком та в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України. Така пенсія виплачується при звільненні з роботи, яка дає право на її призначення.
Щодо інших категорій працівників, то з 1 січня 2018 року збережено право на пенсію за вислугу років тим працівникам, які на день набрання чинності Законом №2148, тобто 11 жовтня 2017 року, мають вислугу років та стаж, необхідний для призначення пенсії за вислугу років, передбачений статтями 52, 54 та 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
11. Призначення пенсій особам, постраждалих внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС
Особам, які працювали (проживали) на територіях радіоактивного забруднення, пенсії призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону №1058, та за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.
Наприклад, чоловік – ліквідатор наслідків аварії на Чорнобильській АЕС має право на призначення пенсії із зниженням на 8 років – у 52 роки. При виході на пенсію у 2018 році і вимозі щодо тривалості страхового стажу – 25 років, йому пенсію буде призначено при стажі не менше 17 років (25 - 8).
Дружинам (чоловікам), які втратили годувальника із числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесених до категорії 1, пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається незалежно від причинного зв’язку смерті з Чорнобильською катастрофою.
12. Виплата пенсії у період роботи
У 2018 році пенсія виплачується без урахування одержуваної заробітної плати (доходу).
Пенсії, призначені відповідно до законів України «Про державну службу», Про прокуратуру», «Про статус народного депутата України», «Про наукову та науково-технічну діяльність»:
- призначені до 01.10.2011 року, виплачуються в призначеному розмірі незалежно місця роботи;
- призначені після 01.10.2011 року:
особам з інвалідністю I та II груп, з інвалідністю внаслідок війни III групи, учасникам бойових дій, особам, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» виплачуються в призначеному розмірі незалежно місця роботи;
іншим особам під час роботи на посадах державної служби, визначених Законом України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу», а також на посадах та на умовах, передбачених законами України «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів» виплачуються у розмірі, обчисленому відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Після залишення зазначеної роботи такі пенсії виплачуються у призначеному розмірі.
Першочергове працевлаштування:
пільгових категорії громадян,
квоти, відповідальність.
Законодавче забезпечення питань зайнятості, нормативно-правова база з питань зайнятості ґрунтується, перш за все, на однойменному Законі України «Про зайнятість населення» від 5 липня 2012 р. № 5067-VI (далі — Закон № 5067), а також низці пов’язаних з ним підзаконних актів. Крім того, слід пам’ятати і про Кодекс законів про працю України (далі — КЗпП), і про Господарський, Адміністративний та Кримінальний кодекси України, які так чи інакше стосуються питань зайнятості.
Також певною мірою до питань зайнятості належить Закон України «Про рекламу» від 3 липня1996 р. № 270/96-ВР (далі — Закон № 270).
У разі порушення зазначених вимог ч. 1ст. 241 Закону № 270, рекламодавець сплачує доФонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої закономна момент виявлення поруше ння (наразі такийштраф дорівнює 32 000 грн).
Відповідно до ст. 14 Закону № 5067 до категорій громадян, які мають додаткові гарантіїу сприянні працевлаштуванню, належать:
— один з батьків або особа, яка їх замінюєі має на утриманні дитину (дітей) віком дошести років; виховує без одного з подружжядитину віком до 14 років або дитину- інваліда;
утримує без одного з подружжя інваліда з дитинства (незалежно від віку) та/або інвалідаI групи (незалежно від причини інвалідності);
— діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, особи, яким виповнилося 15років і які за згодою о дного з батьків або особи;
яка їх замінює, можуть, як виняток, прийматисяна роботу;
— особи, звільнені після відбуття покаранняабо примусового лікування;
— молодь, яка закінчила або припинила навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, звільниласяіз строкової військової або альтернативної(невійськової) служби (протягом шести місяців після закінчення або припинення навчання чи служби) і яка вперше приймається нароботу;
— особи, яким до настання права на пенсію завіком відповідно до ст. 26 Закону України «Прозагальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 р. № 1058-IV (далі — Закон № 1058) залишилося 10 і менше років;
— інваліди , які не досягли пенсійного віку,встановленого ст. 26 Закону № 1058;
— особи, яким виповнилося 15 років та які зазгодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть, як виняток, працювати;
— учасники бойових дій, зазначені у пунктах19 і 20 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»від 22 жовтня 1993 р. № 3551-XII;
Для пра цевлаштування перелічених вище категорій громадян (крім осіб з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058, норматив працевлаштування на роботу яких встановлюється згідно з Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21 березня 1991 р. № 875-XII (далі — Закон № 875)), підприємствам з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб встановлюється квота в розмірі 5% середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік.
Звертаємо увагу, що починаючи з 1 січня 2018 р., підприємствам, установам й організаціям із чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб також встановлено обов’язок працевлаштування осіб передпенсійного віку (тобто осіб, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до ст. 26 Закону № 1058 залишилося 10 і менше років) — не менше однієї такої особи у середньообліковій чисельності штатних працівників (Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 3 жовтня 2017 р. № 2148-VIII відповідні доповнення внесен о до ч. 2 ст. 14 Закону № 5067).
Відпустка після демобілізації
Чи має право демобілізований працівник на щорічну відпустку одразу після повернення на роботу, якщо йому було надано оплачувану відпустку за місцем проходження військової служби.
Відповідно до ст. 119 КЗпП за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до дня фактичної демобілізації, зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб — підприємців, в яких вони працювали на час призову.
Такі самі гарантії встановлено і працівникам, які були призвані під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв’язку з прийняттям на військову службу за контрактом, але не більше ніж на строк укладеного контракту.
Час, коли працівник фактично не працював, але за ним зберігалися місце роботи (посада) та заробітна плата повністю або частково, зараховується до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку (п. 2 частини першої ст. 9 Закону про відпустки).
Таким чином, працівник після демобілізації має право на щорічну основну відпустку на підприємстві, на якому він працював на час призову.
Крім того, чинним законодавством не передбачено терміну давності, після якого працівник втрачає право на щорічну відпустку. У разі якщо він з якихось причин не скористався своїм правом на неї за попередній рік чи за кілька попередніх років, то він має право використати їх (в тому числі відразу після демобілізації), а в разі звільнення незалежно від підстав — отримати грошову компенсацію за всі невикористані дні щорічних відпусток.
Надання щорічної відпустки одразу після демобілізації провадиться шляхом видання керівником відповідного наказу на підставі документів, що засвідчують факт проходження працівником військової служби (довідки про призов на військову службу, копії військового квитка тощо) та його заяви.
Згідно зі ст. 101 Закону № 2011 військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, надаються щорічні основні відпустки із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням грошової допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.
Тобто мобілізований працівник може отримати щорічну основну відпуску також за місцем служби.
Надання щорічної відпустки мобілізованому працівнику за місцем проходження військової служби жодним чином не пов’язано з наданням відпустки за місцем роботи.
Г А Р Я Ч А Л І Н І Я О Д А 0800502191
ЧИ НЕОБХІДНА АТЕСТАЦІЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ
ЗА УМОВАМИ ПРАЦІ
Коли роботодавець чує фразу «атестація робочих місць за умовами праці», то першою думкою є гора нудної та незрозумілої документації та виникає бажання не займатись цим питанням чи перекласти його на потім. Тому часто виникають питання: кому потрібна атестація? В яких випадках? Що ж це насправді:»бюрократизм» правових норм чи виробнича необхідність? Навіщо потрібно проводити таку атестацію?
По-перше: у кожного працівника повинно бути своє робоче місце.
По-друге: на робочому місці необхідно створити нешкідливі та безпечні умови праці. Саме про це і повинен потурбуватися роботодавець.
Але не все залежить від керівника. Сама специфіка виробництва може бути пов'язана з факторами підвищеної небезпеки, шкідливості і т. д. У таких випадках роботодавець повинен компенсувати працівникові «шкідливість» його роботи виходячи з норм чинного законодавства, наприклад: надати йому додаткову відпустку; встановити підвищену оплату праці; забезпечити видачу спецодягу і засобів індивідуального захисту; видавати молоко та лікувально-профілактичне харчування. Працівник може отримати право на пенсію за віком на пільгових умовах, якщо це буде підтверджено результатами атестації.
Як же виявити шкідливі і небезпечні фактори виробничого середовища що дозволяють працівникам претендувати на пільги та компенсації? Відповідь очевидна: провести атестацію робочих місць за умовами праці!
Як на практиці визначити, чи потрібно підприємству проводити атестацію?
Роботодавець повинен організувати та провести на своєму підприємстві атестацію робочих місць, якщо його виробництво (техпроцеси, обладнання, сировина, продукція) є потенційним джерелом шкідливих і небезпечних факторів, які можуть несприятливо впливати на здоров'я працівників зараз чи в майбутньому.
Для того щоб з'ясувати, чи потрібно проводити атестацію, підприємство вивчає норми охорони та гігієни праці щодо свого виробництва, а також: Списки № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, Списки виробництв, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці та Списки виробництв, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня.
Знайшовши в цих документах роботи, фактори, професії, які є на робочих місцях його підприємства, роботодавець проводить атестацію таких місць. Причому атестація повинна проводитися незалежно від того, є роботодавець юридичною особою чи приватним підприємцем.
Як проводиться атестація робочих місць за умовами праці?
Основними діючими нормативними документами, що регулюють процес проведення атестації на підприємстві продовжують залишатися постанова КМУ від 01.08.1992 № 442 та Методичні рекомендації від 01.09.1992 № 41. Враховуючи Постанови КМУ від 10.09.2014 № 442, від 11.02.2015 № 100 та від 11.02.2015 № 96 якими створено та надано повноваження Державні службі України з питань праці, у т. ч. щодо здійснення державного контролю за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці та віднесенням їх до категорії з шкідливими умовами праці, а також участі в організації проведення державної експертизи умов праці із залученням Держсанепідслужби. Тому найближчим часом є очікуваними зміни як і в постанову КМУ № 442 та Методичні рекомендації № 41
Атестація робочих місць проводиться не рідше одного разу на 5 років. Позачергова атестація може бути проведена в тому випадку, якщо умови праці на підприємстві істотно змінилися.
Якщо атестацію не проводити, які можуть бути наслідки?
По-перше, якщо атестація не проводилася, але підприємство несе затрати на виплату компенсацій і надання гарантій працівникам (додаткові відпустки, підвищена оплата праці, спецодяг і т. д.), при перевірці можуть виникнути питання з приводу правомірності таких виплат (якщо роботодавець перебуває на бюджетному фінансуванні), а також проблеми з оподаткуванням таких виплат.
По-друге, якщо підприємство не проведе атестацію і не надаватиме працівникам належні гарантії та компенсації, то кожний «шкідливий» працівник може звернутися до суду і вимагати відшкодування матеріального і морального збитку. У такому разі, непроведення атестації не тільки не врятує роботодавця від відповідальності, але, навпаки, стане доказом його провини.
По-третє, непроведення атестації робочих місць є порушенням законодавства про охорону праці, зокрема вищевказаної постанови КМУ № 442. Порушник — керівник підприємства, може бути притягнений до адміністративної відповідальності у вигляді сплати штрафу згідно ч. 1 ст. 41 КУпАП щодо порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення.
Також не проведення атестації призведе до порушення прав працівників — фактично, виконуючи шкідливі або важкі роботи, наймана особа не одержить передбачених законодавством компенсацій і соціальні гарантії. Це дає підставу працівнику розривати трудовий договір за власним бажанням без відпрацювання двотижневого строку (ч. З ст. 38 КЗпП), а також звернутися до суду (ст. 221 КЗпП України).
Кому потрібна атестація робочих місць? – Керівнику, оскільки відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації робочих місць покладається саме на керівника підприємства.
Працівнику, тому що атестація робочих місць є правовою підставою надання на підприємстві компенсацій та гарантій для працівників із шкідливими і небезпечними умовами праці (доплат до заробітної плати, додаткових оплачуваних відпусток, спеціального харчування та ін…).
Отже, атестація має важливе соціально-гігієнічне значення, тому що дозволяє своєчасно виявити шкідливі і небезпечні фактори виробничого середовища і трудового процесу, визначити пріоритетні напрями модернізації обладнання та технологічних процесів, розробити і впровадити цілеспрямовані санітарно-гігієнічні та медико-профілактичні заходи, виходячи із специфіки умов праці на конкретних підприємствах.
Таким чином, враховуючи глибокий соціальний зміст проведення атестації робочих місць за умовами праці для забезпечення захищеності працівників, зайнятих на роботах в несприятливих умовах праці, керівники підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності та господарювання і фізичні особи (підприємці), які використовують найману працю, зобов'язані вжити необхідних заходів для її проведення, а на тих підприємствах, де термін її закінчився - провести чергову атестацію, забезпечити належне зберігання її матеріалів.
Адже лише в такий спосіб можна уникнути практики безпідставного позбавлення відповідних прав працівників або ж навпаки - незаконного визначення пільг та компенсацій.
До уваги непрацюючих осіб, які досягли загального пенсійного віку, але не набули права на пенсійну виплату
Управління соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації повідомляє, що відповідно до пункту 5 розділу ІІ « Прикінцеві та перехідні положення » Закону України від 03.10.2017р.№ 2148-VIII « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій » непрацююча особа, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, має право на встановлення тимчасової державної соціальної допомоги в період з 01 січня 2018 року по 31 грудня 2020 року.
Особі, яка досягла віку, визначеного частиною першою статті 26 Закону України « Про загальнообов´язкове державне пенсійне страхування », та не набула страхового стажу, передбаченого нормами зазначеної статті, за умови наявності у неї не менше 15 років страхового стажу встановлено тимчасову державну соціальну допомогу.
Зазначена тимчасова державна соціальна допомога призначається органами соціального захисту населення і виплачується до досягнення такою особою віку, з якого вона набуде право на призначення пенсії.
27 грудня 2017 р. Урядом прийнято постанову № 1098, якою затверджено Порядок призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.
Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 1 січня 2018 року.
Відповідно до зазначеного вище Порядку Тимчасова допомога виплачується у грошовій формі щомісяця за поточний місяць за зареєстрованим місцем проживання ( місцем фактичного проживання ) особи відповідно до Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки у банках.
Більш детальну інформацію ви можете отримати в управлінні соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації або за телефоном : 3 01 10
Про внесення змін до Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту »
Управління соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації повідомляє, що Законом України від 14.11.2017р. № 2203- VIII "Про внесення змін до Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту » щодо посилення соціального захисту учасників антитерористичної операції, учасників Революції Гідності та членів сімей загиблих таких осіб ( набуває чинності 24 лютого 2018 року ) визначено статус постраждалих учасників Революції Гідності та передбачено надання цим особам пільг, встановлених статтею 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту », у тому числі 75 – відсоткову знижку плати за користування житлом та комунальні послуги в межах норм, передбачених чинним законодавством.
Більш детальну інформацію ви можете отримати в управлінні соціального захисту населення Арбузинської райдержадміністрації або за телефоном : 3 01 10
Мінімальна заробітна плата з 1 січня 2018 року
З 1 січня 2018 року підвищується мінімальна заробітна плата
07.12.2017 Верховна Рада України прийняла Закон України. №2246-VIII «Про Державний бюджет України на 2018 рік».
Згідно з ухваленим Законом «Про Державний бюджет України на 2018 рік» мінімальна заробітна плата у 2018 році становитиме з 01.01.2018:
зарплата за місяць — 3723 гривні;
погодинна ставка — 22,41 гривні.
Начальник управління
О В.Ніколаєнко
Колективний договір – модель соціальної злагоди
Управління соціального захисту населення Арбузинської районної державної адміністрації звертається до керівників та голів профспілкових організацій підприємств, установ та організацій району всіх форм власності, які використовують найману працю, із рекомендацією підвести підсумки виконання зобов’язань по колективних договорах у 2017 році, а також розпочати роботу над укладенням нових або подовженням дії укладених колективних договорів на наступні роки, адже окремі положення колективних договорів у зв’язку зі змінами в чинному законодавстві могли втратити свою актуальність. Особливо це стосується органів місцевої виконавчої влади та інших державних органів у зв’язку з набранням чинності Законом України «Про державну службу».
Колективний договір - це результат співробітництва сторін трудових відносин, що базується на засадах рівноправності сторін, взаємної довіри, обов’язковості виконання досягнутих домовленостей і відповідальності за взяті зобов’язання.
При розробці колективних договорів обов’язково мають бути додержані, в якості мінімальних гарантій, норми трудового законодавства, а також положення Генеральної, Регіональної та галузевих угод. У сучасних соціально-економічних умовах першочергової уваги потребують питання збереження життєво важливих для кожного працівника складових праці - стабільної зайнятості на умовах трудового договору, гідної оплати праці та недопущення її заборгованості, безпечних умов праці, соціальної захищеності через додаткові гарантії.
Ґрунтовний та виважений колективний договір здатний дисциплінувати й згуртовувати трудовий колектив і адміністрацію підприємства, стабілізувати виробничий процес за рахунок впевненості його сторін у забезпеченні своїх соціально-економічних прав, а також сприяє підвищенню їх правової культури.
Звертаємо увагу, що правові засади розроблення, укладення та виконання колективних договорів визначені Кодексом законів про працю України, статтею 65 Господарського кодексу України, Законами України “Про колективні договори і угоди” та “Про соціальний діалог в Україні”. Одночасно повідомляємо, що колективний договір може бути укладений також у тому випадку, якщо на підприємстві, в установі чи організації відсутня профспілкова організація, тобто між керівництвом (адміністрацією) та трудовим колективом, представником якого є уповноважена ним особа.
За додатковою інформацією просимо звертатись в управління соціального захисту населення Арбузинської районної державної адміністрації за телефоном 3-01-10.